Er komt een nieuwe Wet Attractie en Speeltoestellen (WAS) per 1/juli 2023. Deze lijkt ook te gaan gelden voor alle sporttoestellen in Nederland als er “op enig moment een speelwaarde aan het toestel kan worden toegekend”. Daarmee heeft die wet grote impact voor onze branche.

Sporttoestellen vielen in het verleden per definitie niet onder de reikwijdte van het WAS, maar nu blijkt dat er door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gesleuteld wordt aan de definitie van een sporttoestel. Bewegen in verenigingsverband daarentegen, is en blijft volgens het ministerie per definitie wel altijd sport.

Als de klim- en boulderwanden in Nederland volgens het WAS gekeurd zouden worden als speeltoestel, dan is dat het einde van de klimsport faciliteiten in Nederland zoals we die nu kennen. Sporters zouden dan enkel nog kunnen trainen op objecten waar een vierjarige veilig op zou mogen spelen (categorie speeltuintoestellen).

De WAS heeft niets te maken met (top)sportfaciliteiten. Deze vormt een ernstige bedreiging voor de (Olympische) klimsport in Nederland. De BKS onderstaande brief in de hoop uitgenodigd te worden om deze problematiek te bespreken:

Brief BKS aan VWS over WAS